I nr 1 av Musikens
Makt fanns en lång intervju med Mikael Wiehe i Hoola Bandoola
Band. Den här artikeln kan ses som en fortsättning, med
anledning av Hoolas tredje och nya LP, På väg (MNW 40P).
Också den här gången hade vi kunnat snacka om utåtriktade
och inåtriktade texter, om varför han föredrar
att inte använda ord som imperialism och kommunism
i sina låtar (trots att han betecknar sig som kommunist).
Men det gjorde vi alltså i nr 1. Och hänvisar därför
dit.
Texterna: det verkar som om du ansträngt dig att
få med mycket, göra en slags sammanfattning av din samhällssyn.
Här finns beskrivningar av och kommentarer om det samhälle
vi lever i: det slår ut folk, yttrandefriheten förtrycks,
det är ett konkurrenssamhälle där man ställs
inför absurda val. Och t.o.m. när man har det som allra
bäst inser man hur mycket bättre det skulle kunna vara.
Slutsatsen blir att man måste göra nåt åt
det. Den gemenskap som betyder nåt då, är kampen
för samma mål. Och om vi enar oss, män och kvinnor,
alla utsatta, så kommer vi att segra. Här finns låtar
med en väldig kampvilja. Och så finns det låtar
som pekar på internationella förebilder. Karins
sång får mig att associera till en enkel, renskalad
FNL-sång.
Musikaliskt är det ett försök att göra
nån sorts skotsk ballad. På alla andra låtar är
det antingen vi som talar eller också har dom
bandet som subjekt. Men den här låten gäller inte
oss, så det kändes nödvändigt att någon
utanför bandet skulle sjunga den.
Dels sjunger ju Karin himla bra, dels bryter hon lite (på
norska). Det är meningen att man ska associera till
en
folkspillra eller nåt sånt.
Jag tänkte att man skulle kunna snacka om t.ex. Palestina
innan vi spelar låten ute. Det har ju visat sig vara den stora
politiska skärningspunkten just nu även om Vietnamkriget
långt ifrån är slut.
Och så då Bogside som associerar
till Irland och växer till ett slags mäktig frihetshymn.
Man blir förvånad över att ni har med en instrumentallåt.
Du är ju mest känd som textförfattare.
Just därför
det är meningen att man
ska koppla ihop den med danslåten: Vi vill dansa så
att förtryckarna kan höra hur vi mår.
Musiken är mycket mer varierad här än på
förra plattan. Och så är åtta tjejer från
Södra Bergens Balalajkor med. Är det för att visa
att man kan göra saker ihop, att man inte ska hålla så
hårt på sitt?
Delvis. Och så bryter det ju mansdominansen. Och så
är dom ju väldigt bra.
Mycket snyggt sound i Jakten på Dalai Lama
Vad tycker du om plattan?
Jag tycker den ger en jävligt fin helhet. Men den
kräver mycket mer lyssning än förra plattan. Jag
tycker nog mest om dom mjuka låtarna, Ingenting förändras
av sej själv går t.ex. rätt in i mej. Man
har ju själv träffat gamla kompisar som man inte haft
nåt att säja, för att man har utvecklats olika politiskt...
Fast titellåten tycker jag är övertydlig. Det är
en väldigt trosviss kampsång. (Folken ska segra!
/ Dom kan inte besegras! / Och dom som var förnedrade / blir
segrare till slut. / Men halva mänskligheten / kommer aldrig
att bli fri / så länge som den andra halvan / hålls
i slaveri)
Det är ett slags sammanfattning av hela plattan. Kort,
slagkraftigt och tydligt.
Väldigt tydligt
Den säger saker som det känns rätt skönt
att säga
för att citera mej själv
om
man viskar riktigt förtroligt, så är det många
som inte hör. Det finns så många andra låtar
som är subtila.
Du har skrivit alla låtarna. Samtidigt vet man att
i alla fall Affe (Björn Afzelius) också skriver låtar.
Om man hade sett låtarna separat, hade det inte varit
nåt snack om att hans Bläckfisken hade kommit
med. Men ser man plattan som en helhet så passade den inte
in.
Men det måste finnas en risk här. Du är
väldigt dominerande, har skrivit alla låtarna på
era plattor utom en. Det måste vara en risk att det verkar
hämmande på dom andra i bandet. Jag tycker nästan
det kan kännas i spelet, ibland känns det onödigt
återhållet.
Det sista håller jag inte med om. Men det är klart
att den risken är stor. Vi snackar mycket om det här
vi spelar flera av Affes låtar ute
trots allt har faktiskt
demokratiseringen ökat.
Jag vill gärna påpeka att plattan heter just På
väg. Rätt många låtar handlar om det
utvecklingen från det ganska vaga sökandet i Jakten
på Dalai Lama till den precisa i På väg.
Håkan Sandblad, Musikens Makt, december 1973 |
|
|