Min bana inom musiken började på 60-talet. Då spelade jag bas i ett tradjazzband (Ellenbogen Gamblers) men influerades mycket av den jazz som spelades på Logen här i Malmö. Bland annat av Mikaels band Bluncks Lucky Seven, som jag senare också vickade i ett par gånger. Slutade efter realen med basspelandet, och övergick inte till att spela men att hänga ihop med band som Gonks och Moderations. Senare var jag tekniker och spelade congas och andra rytminstrument i Spridda Skurar, som i valda delar övertalades av Mikael att bilda HBB. Jag följde med som tekniker och chaufför, medförande diverse slagverk och glada tillrop från scenen. Efter HBB:s upplösning, 1976, blev jag fast anställd på Scenskolan i Malmö. Där blev jag kvar i 21 år, som tekniker, scenograf, ljussättare, skådis (just name it). 1977 bildades gruppen Bullshit, som bestod av medlemmar från Nationalteatern, Hoola, Grus i Dojjan och Kabaréorkestern, och där jag alltså ingick. Under den här perioden jobbade jag också som tekniker med Raj Montana Band, med teknik och rytminstrument med Filarfolket, Skånska Teatern, Riksteatern, Örebro Länsteater (inspicient) samt egna utställningar av objekt i trä och olja. Efter turnéerna blev jag kockhandledare på Fontänhuset, utbildade mig till möbelsnickare och blev sedan lärare på en skola som nästan tog livet av mig. Nästa musikaliska sammanhang var Gubbaröra. Bandet bestod av Arne Wirén, Max Krümpelman och mig själv. Vi var husband i Slottsträdgården i Malmö, där vi under tre somrar spelade något vi kallade för kolonimusik. Egen och andras musik på fiol, munspel, gitarr, dragspel, mungiga, lergök, flöjt, tvättbräda och mycket annat. Just nu ägnar jag mig åt mitt eget skapande i min verkstad och min trädgård, och rehabiliterar mina nyopererade knän.
|