Men det kom inga bra idéer. I en paus började däremot
Afzelius och Clemmedson sjunga några Crosby, Stills & Nash-låtar.
Wiehe imponerade på de andra genom att pricka överstämman
och snabbt uppstod helt andra planer.
Trion kompletterades av Povel Randén på klaviatur och trombon,
Arne Franck på bas, Per-Ove "Muffe" Kellgren på
trummor och Håkan Skytte på slagverk. De tog namnet Hoola
Bandoola Band efter Kalle Anka på julafton (hoola-bandoola
var myrornas stridsrop när de plundrade Kalles picknick-korg).
Bandets låtar skrevs av Mikael Wiehe, som stod för text och
musik till allt material på de första tre albumen (utom Dansmelodi,
som hade skrivits av hans bror Thomas Wiehe). Det var först på
Hoolas sista album Fri information 1975 som Björn Afzelius
debuterade som låtskrivare i Hoola.
Wiehe började skriva på allvar 1968-69, i en tid då den
första svenska popvågen med band som Hep Stars, Tages, Ola
& The Janglers och Shanes var på väg att ebba ut. Pugh
Rogefeldts debutalbum Ja dä ä dä hade gjort
det rumsrent med pop på svenska. Skivbolagen MNW och Silence blev
kanaler för en snabbt växande undergroundscen som dominerades
av allmänt vänsterinriktade band med politiska texter.
Hoola kände sig som en del av denna nya musikvåg, men riktigt
självklart var det inte. Efter debutspelningen i P3:s Midnight
Hour i februari 1971 ville både Stikkan Andersson och MNW
spela in gruppen. Stikkan hörde av sig redan dagen efter Hoolas radioframträdande
och på våren 1971 såg det ut som om Hoolas debut-LP
skulle ges ut av den man som några år senare skulle bli musikrörelsens
symbol för kommersiell och utslätad schlagerpop.
- Det här kan man bara spekulera över, men hade inte MNW hört
av sig...då hade det blivit Stikkan. Helt klart. För det viktigaste
av allt var att göra en LP. Jag var 25 år och hade väntat
länge på att få ut min musik, säger Wiehe.
Valet föll slutligen på MNW, främst beroende på
att det unga alternativbolagets övriga produktioner i Hoolas öron
lät mer spännande än de patenterade schlagerhits Stikkan
vid den tiden gav ut på Polar. Och hösten 1971 debuterade Hoola
Bandoola Band med LP:n Garanterat individuell.
Hoola var inte först med att spela lättillgänglig pop på
ett alternativt skivbolag. Med LP:n Hon kom över
mon hade Contact sommaren 1970 tagit ny svensk pop förbi studentrummen
där Gudibrallan, Träd, Gräs & Stenar, Gunder Hägg
och NJA-gruppen var kungar. Men Hoola skulle nå mycket längre.
Dom kan ju spela, var en förvånad och vanlig reaktion
bland dem som hörde Hoola första gången. De nya alternativbanden
hade haft svårt att nå ut i större upplagor och uppfattades
av de flesta som svårsmälta slagordsgrupper som sjöng
falskt och rimmade Palme och Geijer med Nixons lakejer.
Wiehes texter var lite för snåriga och dubbelbottnade för
att platsa på plakaten. Influerad av Dylan, 68-andan och sociologistudierna
i Lund hade han börjat skriva låtar om babblande revolutionärer
(Burrhuve't), han ifrågasatte pacifismen (Fred)
och berättade fogdehistorier från medeltiden (Vävare
Lasse). Och han var fascinerad av dårar. Måndåren
var visserligen en inlindad kärlekstext, men både Hemmet
och Filosofen från Cuenca hade mer eller mindre förryckta
centralfigurer.
- Dåren som den utanförstående, den misshandlade, den
undertryckte, kanske ibland också den som ser klarare eller klokare...en
bra figur att använda sig av och känna igen sig i, ler Wiehe.
- När jag tog studenten 1966 ville jag bli författare, så
jag hade skrivit rätt mycket på svenska redan innan. Jag hade
läst tre betyg i litteratur också. Men många av influenserna
kom utifrån, inte minst från Bob Dylan som jag fortfarande
tycker är en av de absolut största textskrivarna någonsin.
- Visions Of Johanna...det finns en liveinspelning från
1966 på Biograph-boxen där han spelar hela den
här låten, bara Dylan på akustisk gitarr, jag hörde
den igen nyligen...och jag låg sömnlös i 14 dagar. Texten
är så fruktansvärt bra. Så visst lärde man
sig.
- Jag hade börjat skriva på engelska, precis som så många
andra. I 17-18-årsåldern finns det många som skriver
låtar, men de flesta sållas bort efterhand. Det beror nog
på att man förr eller senare måste fråga sig om
man tar sig själv på allvar eller inte. Ska man fortsätta
låtsas att man är någon annan eller vara sig själv?
- Jag ville inte bara göra någon annans grej, jag vill göra
något eget...hur skriver man en svensk Visions Of Johanna?
Det var så jag tänkte vid den här tiden.
|
|
|
|
|
|
Men Garanterat individuell var inte bara en samling udda
texter. Det var också en LP med stämsång och refränger
som fastnade. Det var politisk pop som lät mer pop än politik.
Mer McCartney än Fugs.
Från början visste ingen riktigt vilket fack de skulle stoppa
Hoola i. Det fanns inga glasklara socialistiska budskap på debuten,
men det lät knappast som något för Svensktoppen heller.
Att bandets medlemmar inte själva var riktigt säkra på
vägvalet framgår av att en LP med engelska låtar spelades
in under samma vecka som Garanterat individuell sommaren 1971.
Låtarna hade Wiehe skrivit några år tidigare, innan
han helt övergick till att skriva på svenska. Nu ingick de
i en vag plan om satsning utomlands.
- Heather var mitt första försök till internationellt
genombrott. Det fanns ett engelskt band, The Temperance Seven, som spelade
20-talsjazz och var ganska stora i början av 60-talet. Jag beundrade
dem mycket när jag spelade jazz. De spelade på Swing-Inn i
Malmö 1970 och i pausen gick jag in till dom och sa att ursäkta,
men jag har skrivit en låt som jag tror skulle passa er. De
var inte alls intresserade. Du, vi har paus...stick!. Jo,
men kan jag inte låna gitarren och spela upp den?. Ser
du inte att vi har paus, försvinn!. Men jag stod på mig
och fick spela låten. Och de tände direkt. Nästa dag kom
de hem till mig och fick låten på band. De åkte hem
till England och gav ut låten som singel. Jag var otroligt stolt.
Och den kom ut, men sålde väl 129 ex eller något sånt.
- Jag hade ganska lätt för att göra den där typen
av McCartney-låtar då...Honey Pie och When
I´m Sixty-Four, lite jazzinfluerat, precis den musik jag hade
spelat länge.
- Sun And Summerlight...fin countrylåt, tycker jag.
Och Country Pleasures var verkligen en låt i tidens
anda, det var mycket snack om att vi skulle flytta ut på landet
och bo i en nerlagd skola.
- Sedan har vi den där sviten med sitt lite Wagner-inspirerade mittparti...jag
hade läst Schönbergs harmonilära och under jazzperioden
var det alltid viktigt att man visade att man kunde spela. Det blev man
till slut jävligt trött på. All denna duktighet. Ju äldre
man blir, desto enklare låtar.
- Men här hör man alla influenserna: Simon & Garfunkel,
The Band, Beatles, lite Dylan. Över huvud taget är influenserna
mycket tydligare i de engelska låtarna. De är också gjorda
några år tidigare.
Men sedan Hoola med debut-LP:n hade blivit hyllade som förnyare av
svensk pop blev det omöjligt att släppa de engelska låtarna,
som därför lades i malpåse under de kommande 25 åren.
Garanterat individuell möttes av genomgående positiva
recensioner. Mottagandet var oväntat, åtminstone för Wiehe
som fruktade att de skulle bli sågade sönder och samman.
- När jag lyssnade igenom provpressningen hörde jag bara falsksång
och felspelningar. Jag tyckte att det lät för jävligt.
Svetten rann ner för ryggen. Jag var övertygad om att plattan
skulle bli en råflopp.
Reaktionen blev istället den motsatta. Plötsligt var Hoola ett
popband i översta divisionen. De fick allt fler spelningar, framträdde
ofta i TV och radio och började tona fram som musikrörelsens
flaggskepp. Det enda vänsterbandet som fick guldskivor. Eller kunde
ha fått, om man inte hade vägrat att ta emot dem.
Den 13 december 1972 gick Hoolas andra LP, Vem kan man lita på?
in på Kvällstoppens 19:e plats tillsammans med Bo Hanssons
Ur trollkarlens hatt (på plats 17). För första
gången hade två skivor från alternativa
bolag hamnat på försäljningslistan. Hoola låg på
delad 19:e plats med en Blood Sweat & Tears-LP. På 18:e plats
låg Wig Wam Bam med Sweet. Gilbert O´Sullivan
toppade med Back To Front.
Den svenska musiksmaken bestod på hösten 1972 av något
som närmast liknade ett korsdrag av lättviktiga stilar och trender.
Före Hoola låg bl a Stefan Rüden (Sofia dansar go-go),
Burken (Hey baberiba), Ekseption (IV), Cool Candys
(Go´bitar III), Lynsey de Paul (Sugar Me),
Uriah Heep (The Magician´s Birthday) och Flamingokvintetten
(III).
Låtar om babylonska maktstrukturer, franska revolutionen och egyptiska
pyramidbyggen lyste normalt med sin frånvaro på listan.
Men tiden var mogen för en förändring. Hoola klättrade
allt snabbare uppför listan och bandets genombrott gav hela den politiska
musikrörelsen medvind.
Under vintern 1972-73 spelades låtar som Keops pyramid,
Vem kan man lita på och Herkules flitigt
i P3 och med skivans bifogade text- och ackordhäfte framför
sig tog många tonåringar sina första stapplande steg
som gitarrister. Joakim Thåström var en av dem. Framgångarna
med Vem kan man lita på? ledde till ett nästan
oavbrutet turnerande. Samtidigt fick musikrörelsen en allt starkare
vänsterprägel. Även Hoolas socialistiska budskap blev allt
tydligare. Bandet spelade under 1972-73 på fängelser och solidaritetsgalor,
medlemmarna deltog i demonstrationer mot kulturpolitiken i Malmö
och syntes i allt fler manifestationer för vänstern.
Hoola befann sig snart i en besynnerlig position, klämda mellan den
allt radikalare musikrörelsens krav på tydligare socialistiskt
budskap och den stora skivköparpublik som uppskattade bandet för
att de inte skrev plakattexter.
Resultatet blev något som liknade en kompromiss. Titelspåret
på tredje LP:n På väg var en öppet agitatorisk
allsång och på omslagets framsida slogs det fast att kärlek
var detsamma som kampen i staden och viljan till långa
dammiga landsvägar. Men det var den vemodiga och poetiskt dubbeltydiga
balladen Jakten på Dalai Lama som blev skivans centrala
spår.
På väg gick rakt in på försäljningslistans
femte plats och nådde snart förstaplatsen. Hoola var nu tveklöst
det populäraste rockbandet i Sverige. Men den allt större uppmärksamheten
och det nästan konstanta turnerandet började också slita
på medlemmarna. I början av 1974 bestämde sig bandet för
att ta ett sabbatsår när vårens och sommarens turnerande
var avklarat. För Björn Afzelius blev avbrottet en möjlighet
att testa materialet på solodebuten Vem är det som är
rädd?, som hade kommit i maj. På hösten 1974 åkte
han ut på turné med bl a Thomas Wiehes Första Förband.
- Tidigare hade jag varit helt nöjd med att spela gitarr eller tamburin
och sjunga i Hoola, säger Afzelius. Hur man kunde skriva en låt
begrep jag bara inte. Men sedan såg jag att det fanns en metodik
i Mikaels sätt att arbeta med sina låtar och någon gång
1973 bestämde jag mig för att försöka skriva själv.
Det blev Bläckfisken.
Afzelius presenterade sitt debutverk med viss nervositet, men Wiehe var
imponerad. Den här låten är ju helt färdig,
sa han spontant. Det gav blodad tand. Afzelius började nu formligen
spotta ur sig låtar, fick ihop en demokassett som resulterade i
solodebuten och plötsligt stod Hoola med två låtskrivare
istället för en.
Efter ett halvårs vila kom Hoola tillbaka våren 1975 och offentliggjorde
ett samarbete med Tidningsteatern, som bestod av bröderna Thomas
och Mikael Segerström. Resultatet blev Sture Starring Story,
en satirisk musikteater om en tonårsidols uppgång och fall.
Hoola och Tidningsteatern tog pjäsen på turné över
Sverige.
Den röda tråden i handlingen var att en skånsk popsångare
blev upptäckt av stjärnproducenten Spånet
Andersson, som krävde att att han skulle sjunga på rikssvenska.
Annars skulle det inte bli något skivkontrakt.
Pjäsen fick positiv kritik och när Hoola sommaren 1975 började
inspelningarna av fjärde LP:n Fri information märktes
snart tydliga spår av Sture Starring Story. Försöken
att släta över de skånska diftongerna med en form av uppländsk
dialekt var nu borta. För både Wiehe och Afzelius kom beslutet
att sjunga på sin egen dialekt som en befrielse. Peps hade banat
vägen med sin Blodsband-LP året innan. Nu var det
Hoolas tur att lyfta fram skånskan.
- Som jag säger...bringing it all back home. Det var
en process. Steget att sjunga på svenska var så oerhört
stort. Att sjunga på skånska, det var helt otänkbart.
Stockholm dominerade oss som inte bodde där, minns Wiehe.
- Det handlar ju om rätten till sitt eget språk. Det är
ett klassiskt förtryckarinstrument att förbjuda samiska barn
att prata samiska, att förbjuda finska barn att prata finska, att
förbjuda danskarna i Skåne, Halland och Blekinge att prata
danska.
- Att gå på språket, det är att sabotera folks
självkänsla. När jag var 15-16 så var dialekter bara
komiskt, det var något man skrattade åt. Den ende skåningen
av betydelse i nöjesvärlden var Edvard Persson. Och man fick
inte prata skånska i radion när jag var liten. Det där
bräkandet kunde ju ingen fatta.
- Och det slår mot ens självkänsla, att man är en
löjlig figur som inte pratar någon sorts...jag vet inte var
det är man pratar rikssvenska...Nyköping eller Norrtälje
eller var det är...
- Så det handlar om att erövra sitt språk. Om jag vill
säga att jag älskar någon så behöver jag ju
inte prata vare sig rikssvenska eller engelska, utan det kan jag säga
på mitt eget språk...och jag är inte löjlig när
jag gör det. Men det tog tid att nå dit.
Björn Afzelius bidrog med fyra av de nio låtarna på Fri
Information. Jämfört med de första två Hoola-albumen
var skillnaden tydlig. Sånger som LTO-tango, Birmingham
och Kvinnoförakt kunde knappast anklagas för luddighet
i budskapet.
- Runt 1973 betraktades vi av många som ett språkrör
för musikrörelsen, säger Afzelius. Det fanns ett starkt
tryck från publiken att vi skulle ta upp vissa ämnen och att
vi skulle visa var vi stod. Det påverkade oss förstås.
Våren 1976 turnerade bandet återigen med Tidningsteatern.
Men den här gången fungerade inte receptet. Pjäsen Kaninerna
på Navarone blev Hoolas första riktiga kritikerflopp
och sågades av en i stort sett enig press som vänsterbuskis
för redan frälsta.
Vid det laget hade dock gruppen redan tagit beslutet att lägga av
och i slutet av april 1976 upplöstes Hoola Bandoola Band, drygt fem
år efter det första framträdandet i P3:s Midnight
Hour. Vi har gjort vårt - nu får andra ta över,
upprepade bandmedlemmarna i otaliga tidningsintervjuer. Den 1 maj meddelades
nyheten i TV:s Rapport.
Några månader senare återförenades gruppen för
en avskedsspelning i Pildammsparken i Malmö. Men därefter försvann
ett av de största svenska 70-talsbanden från scenen. Kvar var
fyra inflytelserika album och effekterna av några stormiga år
som hade förändrat den svenska musikbranschen i grunden.
Hoolas låtskrivare fortsatte däremot var för sig. På
hösten 1976 fick Björn Afzelius sitt genombrott som soloartist
med sin andra LP, den rockinriktade För kung och fosterland.
Mikael Wiehe bildade 1977 den mer folkinspirerade Kabaréorkestern
som LP-debuterade året därpå Sjömansvisor,
där bl a sången om Titanic ingick.
Wiehes och Afzelius vägar har korsats vid flera tillfällen under
åren. 1986 gjorde de ett storsäljande gemensamt album som bl
a resulterade i en överraskande Svensktoppsetta genom Wiehes Mitt
hjärtas fågel. Och genom otaliga stödspelningar
har de kunnat ge betydande bidrag till Amnesty och olika projekt i Nicaragua,
Sydafrika, Chile och Palestina.
Många ärrade grupper från 70-talet återförenades
under 80- och 90-talen. Men från Hoola hördes inte ett knäpp.
Inte förrän den 6 februari 1996, då originaluppsättningen
meddelade sitt beslut att återuppstå för en sommarturné.
På presskonferensen pepprades bandet med frågor om de hade
något att komma med efter 20 år, OM SITUATIONEN I SVERIGE
OCH VÄRLDEN och - FRAMFÖRALLT - om deras texter hade någon
relevans idag. Mikael Wiehes svar kom blixtsnabbt:- Jadå. Världen
har blivit värre.
Men vi har blivit bättre.
|