Vem kan man lita på?
Om Hoola Bandoola Band
Ur Håkan Laghers bok Proggen Musikrörelsens
uppgång och fall, Atlas 1999
Tony Tomson
Popgruppen Moccers hade upphört att existera
när Rune Hallberg på Sveriges Radio ringde och erbjöd
dem en spelning i P3-programmet Midnight Hour. Men om Sveriges
Radio ringer och erbjuder jobb, då säger man inte att bandet
är upplöst utan man säger Ja tack, vi kommer.
Det var vad Mikael Wiehe gjorde.
Vad som fanns var embryot till Hoola Bandoola Band och det var det bandet
Mikael Wiehe lurade på intet ont anande Rune Hallberg, som haft
med Moccers i något TV-program tidigare. I den nya konstellationen
ingick förutom Mikael Wiehe även Björn Afzelius, Peter
Clemmedson, Per-Ove Muffe Kellgren och Arne Franck, samtliga
blivande medlemmar i Hoola. Dessutom fanns Håkan Ripa, från
upplösta Moccers med den där kvällen i radiostudion.
Hur det lät? I Hoola Bandoolas samlingsbox Ingenting förändras
av sig själv finns det en CD med outgivna låtar och där
finns ett litet musikstycke kallat Tony Tomson som är
hämtat från den där februarikvällen när radioprogrammet
Midnight Hour spelades in. Det skramlar och det rasslar och
introt låter som om Wiehe har snott det rakt av från Pughs
Jag sitter och gungar. Inte är det så man kissar
på sig av extas.
Men Stikkan Anderson satt hemma framför radion och lyssnade till
Mikael Wiehes låtar och gick igång till de vackra stämsångsarrangemangen
eller vad det nu var han hörde. Skivbolagsdirektör Anderson
kontaktade omedelbart Wiehe och bjöd upp honom till Stockholm för
kontraktsförhandlingar. Skåningen var smickrad men höll
sig kall. Det lurade fler gäddor i vassen. Roger Wallis på
MNW i Vaxholm hade uppvaktat Wiehe i samband med en Temperance Seven-spelning
i Malmö. Den engelska jazzorkestern var stora favoriter hos Wiehe
och på Swing Inn försökte han förmå dem att
spela in hans egen komposition Heather. För övrigt
namnet på en dotter till Paul McCartney, som är en av Wiehes
stora idoler, men Wiehe säger att namnet inte är hämtat
från det hållet.
Temperance Seven kom att spela in Heather och eftersom Roger
Wallis var den som gav ut orkesterns skivor i Sverige uppstod kontakt
och sympati mellan Wallis och Wiehe. Den danske skåningen åkte
med den svenske engelsmannen till Lund efter Temperance Seven-konserten
för att lyssna på Träd, Gräs och Stenar. Eller möjligtvis
något annat flummigt gäng. Mikael Wiehe har ett
mycket gott minne, men herregud, det finns gränser.
Så när Stikkan Anderson ringer känner sig Mikael Wiehe
som skönheten på debutantbalen, hon som alla vill bjuda upp.
Han uppsöker stadens bästa skivaffär, som ironiskt nog
heter Anderssons Musik, och eftersom denna historia utspelar sig på
den tid när man fortfarande kunde stå, och i vissa lyckliga
fall till och med sitta, och lyssna på skivor i butikerna, är
detta vad Mikael Wiehe gör.
Alla plattor från Polar hade ett stort simmigt dansbandsljud
och var jävligt ointressanta. Men på MNW fanns några
plattor, Visor från gungor och sand med Hawkey Franzén och
Contact och lite annat som jag tyckte var lite häftigt. Så
man ville ju helst va där, på MNW.
Radioprogrammet som triggade igång Stikkan Anderson sändes
i februari 1971, och senare under våren åkte Mikael Wiehe
upp till Stockholm. Grammofondirektör Anderson betalade tågbiljetten
och på en pizzeria i city hölls ett inledande möte med
skivbolaget Polars representanter Björn Ulvaeus och Agnetha Fältskog.
Snacket skulle fortsätta på Polar-kontoret några dagar
senare.
Under sit Stockholmsbesök huserade Wiehe på ett golv hemma
hos en kusin som hade en ateljé uppe på Mosebacke på
Söder. Han kände inte en kotte och slog ihjäl tiden med
långpromenader kors och tvärs genom den väldiga staden.
Allt Mikael Wiehe kan om huvudstadens gator och torg lärde han sig
under dessa underbart vackra majdagar. Men det var nervslitande vandringar.
Till MNW hade han ställt som villkor att Hoola Bandoola skulle få
göra två plattor; en på svenska och en på engelska.
Han var en tuff förhandlare. Men beskedet från MNW dröjde
och vankelmodet satte in. För när en musiker står inför
utsikten att spela in sin första platta, då är faktiskt
inte det viktigaste var den görs utan att den görs. Mikael Wiehe
och hans band var inte unika därvidlag.
Efter fyra dagar satte skoskaven in och malmöpågen började
få spader på Stockholm och den där hårda madrassen
på golvet och att vara ensam i en stad som kryllade av människor.
Han gick till Stortorgskällaren i Gamla Stan, beställde en flaska
vin, drack upp den och åkte hem till Malmö.
Det första han gjorde när han kom hem var att gå till
posten och skicka en postanvisning till Stikkan Anderson med pengarna
för tågbiljetten. Det hade inte varit riktigt juste från
början att låta Polar betala resan eftersom Wiehe hela tiden
velat spela in på MNW. Kort därefter ringer Roger Wallis och
undrade när Hoola skulle komma upp till Vaxholm och spela in debut-LP:n.
Wiehe blir för en gångs skull stum, aningen förvirrad,
men mest lättad och glad. Det var alltså klart. Jaså,
hade inte du fått reda på det, säger Roger Wallis
lugnt.
Dagen efter detta historiska telefonsamtal får Mikael Wiehe motta
ytterligare ett, åtminstone i hans eget liv, lika berömt telefonsamtal.
Det är en förbannad Stikkan Anderson som ringer för att
tala om att han tänker stoppa Mikael Wiehes karriär. Stikkan
Anderson skulle se till att det inte fanns ett radioprogram, inte ett
TV-program, inte ett skivbolag, inte en klubb där Hoola Bandoola
skulle få förekomma. Och förresten ska jag ha tillbaks
pengarna för tågbiljetten, fräste skivbolagsmannen
som final.
Stikkan Anderson kontaktade även MNW brev- och telefonledes där
han hotade med diverse juridiska finter och menade att det var han som
upptäckt gruppen.
Han var jävligt sne och uppförde sig som en riktig
skit mot mig som var ung, okänd, okunnig; en nolla. Han var kung
i branschen och ringde för att stampa ner mig med sin elefantfot.
Vilket jag aldrig glömde och aldrig förlät. På hans
ålders höst skulle det göras en TV-serie om honom och
han hade som önskemål att Eva Dahlgren, jag och några
till skulle sitta i en soffa och snacka musik med honom. I helvete, tänkte
jag. Det är en av de få gånger i mitt liv som jag varit
långsint.
Intermezzot med Stikkan Anderson bleknade bort under den vackra sommarsolen
i Vaxholm. Hoola var i stan för att spela in Garanterat individuell.
Povel Randén hade tillkommit på piano och ett sex man starkt
rockband var, om inte en sensation, så åtminstone en ovanlig
företeelse. Det fanns någon spännande, vitalt och samtidigt
lite ogripbart över dessa skäggiga unga män i rutiga skjortor
och jeansjackor.
Att detta var ett musikerkollektiv sprunget rakt ur den skånska
myllan, killar som spelade, sov, levde och skapade tillsammans, var ställt
utom allt tvivel. Åtminstone var det den bilden som Dagens Nyheters
reporter hade på näthinnan när hon åkte ut till
MNW's studio i Vaxholm för att intervjua gruppen. Här skulle
Sveriges motsvarighet till The Band presenteras för DN-läsarna.
Mikael Wiehe försökte förklara att Hoola Bandoola tyvärr
inte var något musikerkollektiv, de var inte ens gamla kompisar
och framförallt skapade de inte musiken ihop. Wiehe var den odiskutable
kapellmästaren som inte bara skrev text och musik, han arrangerade
dessutom så gott som varje ton som Hoola Bandoola Band släppte
ifrån sig på sin debut-skiva.
När hon fick reda på hur det var blev hon så låg
att hon bara stack därifrån. Det blev aldrig någon artikel.
Två skivor spelades in på en dryg vecka. Ljudteknikern Anders
Larsson rattade det väldiga mixerbordet och fyrkanalsbandspelaren
på ett sätt som imponerade stort på Malmöligan.
Orkestern spelades in på två kanaler, sång och stämsång
på en kanal och gitarrsolon lades på den återstående
kanalen. Det lät bra och vitaliteten i den där inspelningen
känns än idag.
Det enda som känns daterat är Mikael Wiehes och de andras tillgjorda
uppsvenska dialekter. Men att man på den tiden inte reagerade eller
reflekterade över de ansträngda r-ljuden är inte så
förvånande. Det var helt nytt att sjunga pop och rock på
svenska, och skulle det dessutom ha spetsats till med en lokal dialekt,
nej, det var snudd på otänkbart.
Efter att Wiehe och andra skånska sångare nu sjungit på
sina egna dialekter de senaste tjugo åren låter diftongerna
på Hoolas första tre plattor vid en lyssning i dag som mycket
främmande fåglar i denna annars så naturliga och hemvävda
musikmiljö. Både Thomas Wiehe och Peps var före Wiehe
och Afzelius med att sjunga på skånska. För att inte
tala om de hemliga skånska bröderna i Philemon Arthur and the
Dung.
Det var en lycklig inspelning där kompisar dök upp i studion
och hoppade in och tjoade i bakgrunden. Bosse Linné från
Contact kom med sin fiol och drog några hartsstinna strofer på
Fred. Det var opretentiöst och resultaten blev bra.
Vi drack en oändlig massa mellanöl medan vi spelade in.
Kunde bli en sex-sju burkar om dagen. Vi stod där och sjöng
och lirade och drack. Vilket är fullständigt otänkbart
i dag. Stå och hinka bira medan man jobbar!? Men det gick bra då.
Den engelska skivan kom aldrig ut. SAM, den nyskapade distributions- och
försäljningsapparaten för musikrörelsens skivbolag,
tyckte att skivans texter var för liberala och ville inte medverka
till att sprida den. Sexspårs EP:n var tryckt och paketerad i konvolut
men musiken nådde aldrig offentligheten.. Hoola gjorde ingen stor
affär av att EP:n
aldrig gavs ut. Den svenska LP:n hade fått bra recensioner så
det hade nästan känts lite fel att ge ut en engelsk. Inte förrän
1996, när Hoola Bandoolas samlade verk gavs ut i en box, fick mänskligheten
höra hur de liberala engelska låtarna lät.
Garanterat individuell
Garanterat individuell kom ut i november 1971
och skivans höjdpunkt var den över tretton minuter långa
(det står felaktigt 12:43 på cd-konvolutet) Fred (till
Melanie). Här visade Mikael Wiehe att svensk musik fått
en ny stor kompositör. Fred är ett närmast
symfoniskt verk till sin uppbyggnad. Det startat försiktigt med akustisk
gitarr, därefter ett piano som lägger tunga grundackord, en
bastrumma kommer in och efter en dryg minut hörs en kör. Tempot
stegras och basen sätter slutligen rytmen och tyngden i en hypnotiskt
malande sekvens. Wiehe har lånat uttrycket huvudsakligen från
Beatles Hej Jude, men där Beatles avslutar Hej
Jude med en liknande seans väljer Wiehe att istället inleda
sin sång med detta stilgrepp.
I texten hittar man flera av de teman som skulle bli förknippade
med Mikael Wiehe och Hoola. Att det tillsammans går lättare
att bära den börda som den ensamme dukar under inför är
en återkommande och central bild i Wiehes lyrik. Förtryckaren
eller torteraren kontra upprorsmannen och revoltören är ett
annat. När ben och armar bundits ihop med övermaktens
knut lyder exempelvis en rad ur Fred.
Fred är ett mästerverk, det första i en lång
rad av sånger som folk kom att lära sig utantill och sjunga
tillsammans vid imaginära lägereldar. Hoola Bandoola var en
mogen orkester utan tekniska brister. Det lät kompetent och övertygande
på ett sätt som var väldigt ovanligt bland debutanter
på den här tiden. Wiehe var dock inte främmande för
att låta sig inspireras av andra i sitt komponerande och arrangerande.
Han lånade friskt från sina husgudar; Beatles hörs tydligt
i Fred och Crosby, Stills and Nash bistår med introt
till Burrhuvet.
Året efter kom Vem kan man lita på? och där
exploderade Mikael Wiehe och Hoola Bandoola Band med en samling text och
musik som bildar kulmen på gruppens karriär. Vem kan
man lita på? är möjligen det mest kompletta album
som gjordes under musikrörelsens dagar. En liten kuriositet är
att två dagar efter att hela bandet suttit och hängt över
tekniker Anders Larssons mixerbord och i sann laganda mixat ner musiken
till två kanaler, så ringer kapellmästaren och ber Larsson
att själv mixa om hela skivan. Vi har lyssnat det fungerar
inte, säger Wiehe.
Anders Larsson mixar om albumet under en kväll och en natt på
Decibel-studion inne i Stockholm. Det gick inte att göra mixningen
i Vaxholm för vid det laget hade en ljudtekniker vid namn Torbjörn
Falk tagit kommandot över MNW-studions tekniska utvecklingsprogram
och det var med Anders Larssons ord inte att leka med.
Vem kan man lita på? börjar med en dylansk blinkning.
Istället för att Wiehe säger Is it rolling, Bob?,
som Dylan sa till sin producent Bob Johnston på Nashville Skyline-låten
To be alone with you, frågar Mikael Wiehe Kan
vi köra? Ljudtekniker Anders Larssons replik Bandet går
får i jämställdhetens anda också komma med och så
inleds plattan med denna lilla dialog innan Herkules rullar
igång: Kom och sätt dig här intill mig, lilla vän,
så ska jag berätta hur det är och hur det känns.
Och om du lovar mig att fråga, hur jag har det, ja, då lovar
jag att fråga samma sak.
Herkules följs av titellåten, därefter kommer
Thomas Wiehes Dansmelodi och skivsidan avslutas med Keops
pyramid. Ett makalöst knippe melodier och texter som fortsätter
med Man måste veta vad man önskar sej, en av de
allra största men också kanske en av de mest bortglömda
Hoola-låtarna.
Men naturligtvis är det titellåten Vem kan man lita på?
som är huvudnumret på plattan. Låten har spelats in av
så väsensskilda artister som Jan Hammarlund och Magnus Uggla,
och båda har ändrat i sångtexten. Hammarlund bytte ut
Marilyn Monroe mot Janis Joplin utan att upphovsmannen reagerade. Men
när Uggla sjöng
Björn Afzelius har flytt landet
med miljonerna istället för textens ursprunglige Robert
Zimmermann protesterade Wiehe. Ugglas album med progg-låtar, ALLT
NI KAN GÖRA KAN JAG GÖRA BÄTTRE, drogs in, fick göras
om och ges ur på nytt.
Vissa låtar minns jag precis när och hur jag skrev. Det
här är en sådan, säger Mikael Wiehe om sångens
tillkomst. Jag minns på vilken dyscha och framför vilket
soffbord jag satt. Det var den första låt jag skrev efter att
Hoolas första LP var inspelad. Jag hade olika bilder i huvudet, bland
andra en som jag kläckte på en uteservering i Barcelona. Raderna
om prästen som sticker upp fingret i luften för att känna
vartåt vinden blåser. Jag tänkte på min konfirmationspräst,
som fördömde Arrabals pjäs DOM SATTE HANDKLOVAR PÅ
BLOMMORNA, för att skådespelarna var nakna. Andra bilder är
McCartneys Mother Mary från Let it be, som här
heter Mor Maria. Lille Gerhard är Little Gerhard som kapade t:na
och blev svensktoppsartist. Men alla dessa bilder kom spontant, de ´betydde´
inget. Jag gillar låtarna från den här tiden. Jag gjorde
dem snabbt, kanske på en vecka, högst en månad.
Vem kan man lita på? placerade Hoola Bandoola Band inte
bara i musikrörelseeliten utan i toppen av svenska rockband överhuvudtaget.
Turnéer, radio- och TV-framträdanden blev vardagsmat. Hoola
var flaggskeppet som den växande musikrörelsen kunde stiga ombord
på, lägga sig och gassa i solen och känna hur den förliga
vinden drev farkosten framåt i väldig fart.. Musikrörelsen
var vacker och Hoola Badoola var goda människor som levde som de
lärde. Ville alla gärna tro. Till och med medlemmarna i orkestern
hade svårt att tackla praktiken. Det var lättare att hålla
sig till teorin.
Hoola startades som en väldigt konventionell orkester med mig
som orkesterledare men i takt med att vi kom in i musikrörelsen kom
rörelsen in i oss. Det blev ett ömsesidigt utbyte av idéer
och en väldig massa demokratiska tankar påverkade orkestern
starkt. Att Affe började skriva låtar var en effekt
av den demokratiserings process som ständigt pågick i bandet.
En annan effekt var att bandet fick en tredjedel av STIM-pengarna. Men
fy fan vad svårt det var för mig att släppa ifrån
mig den där tredjedelen för arrangemangen av låtarna.
Jag minns att vi satt på ett hotell i Småland och bråkade
om detta.
Bekänner Mikael Wiehe, och Anders Larsson såg samma sak från
sin utkiksplats bakom mixerbordet:
Det var Mikael som styrde, det var en låtsasgrej att alla
skulle vara med. De flesta hade inte de kunskaper som krävdes för
att vara med på alla plan.
Hoola Bandoola var skivbolaget MNW:s mjölkko och de fyra utgivna
LP-skivorna sålde sammanlagt 300 000 exemplar. Men bandet behandlades
inte som några rockstjärnor av skivbolaget. Snarare tvärtom.
När Hoola kom till studion i Vaxholm fick de börja med att dammsuga
och städa den. Plocka upp det föregående bandets skit.
Studion var däremot aldrig så välstädad som när
Hoola Bandoola Band lämnade den.
Ok, ni säljer plattor men ni ska inte tro att ni är
bättre än någon annan. Den här inställningen
omfattades ju även av oss och jag har haft ofantlig nytta av den
i mitt liv. Jag tror att det var nyttigt att bli popstjärna på
de premisserna.
Det fanns en väldig snålhet med beröm inom vänstern.
Mikael Wiehe var som han själv påpekar inte heller den som
sprang omkring och berättade för folk hur bra de var. Kulturarbetarna
inom musikrörelsen stod i sakens tjänst. Vi gjorde vår
plikt och tyckte kanske det var småborgerligt med ryggdunkningar
och hejarop.
Ljudteknikern Anders Larsson, som spelade in Hoolas tre första plattor,
håller med Mikael Wiehe om den snåla inställningen på
MNW till gruppen.
Det blev en liten konflikt med Hoola men ingen ville ta i den. Hoola
var lite för bra. Jag tyckte verkligen de var skitbra
utan citattecken men jag vet att i det andra lägret, vi kan kalla
det Blå Tåget-lägret, även om det inte nödvändigtvis
behövde bestå av medlemmar ur den orkestern, tyckte man inte
att Hoola alltid var så imponerande. Kärnan i det här
tror jag ligger i att Hoola snoddes från Stikkan Anderson. Just
detta att Stikkan hade velat ha Hoola, det låg dem i fatet på
MNW. Där sprack det lite. Blå Tåget skulle Stikkan aldrig
velat ha. Men i och med att Stikkan spanat på Hoola var de inte
riktigt rumsrena. Men de sålde ju skivor.
1973 års Hoola-album, På Väg, skulle egentligen
inte blivit Hoolas tredje album. Cornelis Vreeswijk, som bodde i Skåne
vid den här tiden, bad Mikael tonsätta ett antal av hans texter.
Av olika skäl blev det aldrig någon skiva med Wiehes musik,
istället hamnade melodierna till Jakten på Dalai lama,
Danslåt för yttrandefriheten, Ingenting förändras
av sig själv, När man jämför och
de andra sångerna på Hoolas vita album.
På Väg är ett kompetent Hoola-album, möjligen
kan man skönja att vissa stilgrepp redan efter tre album börjar
kännas slitna. Detta trots att gruppen experimenterar med att använda
balalajkor, delar av Södra Bergens Balalajkor medverkar och Karin
Biribakken är vokalist på Karins sång. Dessutom
framförs en låt helt instrumentalt, men den irländskt
influerade Bogside känns mest som utfyllnad.
Det som huvudsakligen bidrar till att albumet känns aningen platt
och ofokuserat är att Mikael Wiehe är vokalist endast i Jakten
på Dalai lama. Mannen som dittills skrivit all text, musik
och gjort alla arrangemang sätter sig nu i ett hörn, spelar,
körar och reser sig bara bakom solistmikrofonen i en enda sång,
för övrigt den i särklass bästa på albumet och
den enda riktigt minnesvärda från På Väg.
Fri
information
I samband med det fjärde albumet Fri information,
som kommer ut 1975, får Hoola Bandoola Band ta emot officiell
kritik för första gången från de egna leden.
Lars Aldmans mycket uppskattande recension i Musikens Makt, där
han jämför Hoola med Rolling Stones och The Band, kontrades
direkt i nästa nummer av Makten med två motrecensioner.
Peter Mosskin och Krister Eleholm skriver att de är besvikna
på Fri information. Mosskin vänder sig mot
både text och musik och skriver att Kvinnoförakt,
ett av Afzelius bidrag, i bästa fall är en samling
paroller med rim. Jag vet inte vem som kan känna igen sig i den
sången?. Musiken tycker Mosskin låter svensktoppspräglad
och Svensktoppen gör Björn Ulvaeus och Benny Andersson
bättre.
Fri information känns vid en lyssning tjugofyra år
efter att den gjorts ojämn men att den skulle vara så mycket
sämre än tidigare album och därför krävde
en nedsabling döljer något annat. Wiehes Victor Jara
och Huddinge, Huddinge är fortfarande lysande och
Afzelius-numren Juanita och Birmingham, som
jag upplevde aningen konstruerade när de skrevs, har åren
förlänat ett försoningens skimmer. |
|
|
Däremot kan man tydligt se att den demokratiseringsprocess
som Hoola Bandoola Band genomgick, innebärande att de andra orkestermedlemmarna
tog allt större plats på de två sista skivorna, ledde till
en märkbart lägre och ojämnare kvalitet på dessa album.
Mikael Wiehe tar ett kraftigt kliv tillbaka på Fri information
och På Väg och ingen av de andra i bandet, Björn
Afzelius undantagen, tar ett steg framåt.
Så Peter Mosskins ilska i Musikens Makt är förmodligen lite
upplagrad. Hoola hölls heliga länge och när det äntligen
blev legitimt att gläfsa på dem passade kritikerna på att
ta rejäla tuggor. Det Mosskin möjligen också är inne
och nafsar på är att hela musikrörelsen höll på
att stagnera och eftersom Hoola var den yttersta och mest påtagliga
spjutspetsen fick de ta emot de fetaste smällarna. Kritiken mot den
pjäs de gjorde året därpå tillsammans med Tidningsteatern,
Kaninerna på Navarone, var skoningslös.
En annan och mer påtaglig anledning till att vissa tyckte Fri
information var den minst lyckade Hoola-plattan var ljudet. Anders
Larsson fanns inte längre kvar som ljudtekniker på MNW.
Jag tycker ljudet på första plattan är klart, tydligt
och med en väldig spänst. Vi hade Anders (Larsson) på de
första tre och han var bra, sedan kom en kille från radion som
satt och läste Kalle Anka hela tiden. Då lät vi helt annorlunda.
Korrekta men tråkigare, det kanske berodde på oss också.
Men man visste att ljudet var sämre på MNWs plattor än
på de amerikanska. Det var en ideologisk diskussion. Det var priset
vi fick betala för att få göra musik på det sättet
vi ville göra den. Men det var aldrig något stort problem.
Men som sagt, demokratiseringsprocessen nötte ner kapellmästarens
makt. Enligt Marx läror är makt inget man ger ifrån sig
makten måste erövras.
Det blev lite tröttsamt både för mig och bandet, så
på sista Hoola-skivan är inte Huddinge, Huddinge
arrangerad på det gamla vanliga sättet utan på det sätt
som King Oliver arrangerade sin orkester 1923, där Louis Armstrong
spelade andratrumpet. Det går ut på att man ska hålla
sig runt tersen eller runt kvinten. Du tar de höga tonerna, jag tar
de låga. Du spelar långsamt, jag spelar fort. Det var ett sätt
att försöka förnya bandet. Många låtar var helt
genomarrangerade, som Keops Pyramid, och spelades exakt likadant
kväll efter kväll. Och det var inte alltid så kul att göra
det så exakt. Vi försökte hitta ett nytt sätt att göra
det på, men det lyckades vi inte riktigt med och så upplöste
vi bandet.
Alla rörelser måste fungera i takt med sin tid. Musikrörelsen
hade sin tid och de olika musikerna som verkade i den sin utmätta tid.
Hoola Bandoola Band spelade tillsammans med Contact på Studentkåren
i Göteborg 1972 och då lämnades stafettpinnen över
första gången. Från Contact till Hoola. När Mikael
Wiehe några år senare hör Jack the Ripper på
radion påminns han om sin dödlighet. Nationalteatern och deras
Livet är en fest tar över budkavlen från Hoola.
Och i slutet av 70-talet snor Thåström. Fjodor och Gurra i Ebba
Grön stafetten från Nationalteatern.
Tältprojektet var kulmen på hela denna kulturrörelse och
där fick Hoola inte vara med. De hade visserligen lagt av men de blev
inte ens tillfrågade. Mikael Wiehe blev lite stött men han var
givetvis där och bar gradänger så in i helvete.
Mikael Wiehe är nog den sämsta skottavlan för dem som
menar att vissa bara pratade på möten och var ideologer medan
andra fick sköta det praktiska grovjobbet, säger Lars Åberg,
journalist och initiativtagare till Folkfesten i Malmö. Mikael
är den musiker som sopat flest golv och den som fortsatt att plocka
papper på folkfesterna på 90-talet. Det är svårt
att gå på Mikael i det här avseendet. Det var för
övrigt rätt många i Hoola som hjälpte till med basjobb,
resa staket och bära prylar. De har verkligen framstått som ett
schysst gäng i det avseendet.
När Kontaktnätet var bildat och Musikforum ploppade upp i varje
liten by fanns det under några år i mitten och slutet av 70-talet
anmärkningsvärt många spelställen för en framgångsrik
orkester av Hoola Bandoola Bands sort. Bandet kunde spela på alltifrån
små amatörmässigt drivna föreningar på landsbygden
till professionella spelställen i storstäderna som Sprängkullen
i Göteborg, Uppsala Musikforum och kanske ytterligare något.
Men idyllen började krackelera innan fasaden ens var klar. Motsättningarna
mellan de av idealister drivna musikforumen och de professionella bandens
Hoola, Kebnekajse, Norrbottens Järn med flera krav på
markservice kolliderade ofta.
Hoola var ett av de få band som så småningom krävde
av arrangörerna att få bo på hotell och som även fick
igenom detta krav. Men skräp fortsatte Mikael Wiehe att plocka. Leif
Nyléns starkaste minne från Malmö folkfest i början
av 90-talet, när festerna togs upp på nytt, är hur Mikael
Wiehe går omkring och plockar papper ute på gräsmattan.
Det var flyg, hotellrum, backstageområde och även om man
fortfarande spelade utan gage var det en helt ny typ av fest. Men när
jag fick se Mikael stå där och plocka skräp var det
ändå något som fanns kvar av det gamla.
När vi skulle hitta på ett bandnamn så var det en
fjantig och oppositionell handling i sig där vi tvingade till exempel
radiopresentatörer att säga det där namnet. När vi intervjuades
satte vi en ära i att hitta på olika förklaringar till namnet.
Det kunde vara en giftört, det fanns en indisk elefant som hett Bandoola
och det skrevs en bok om honom för hundra år sedan. Vilket faktiskt
är sant. Vi samlade på sanna och osanna historier. Men det var
Eddie Bruhner, som spelade trumpet i Sveriges Jazzband, som i ett TV-program
knäckte att namnet kom från myrorna i Kalle Anka på julafton
i TV.
Mikael Wiehe om varför Hoola Bandoola Band heter Hoola Bandoola Band.
|
Håkan Lahger, musik- och kulturjournalist
|
|