Historik
 

   
1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977-1995 1996 1999 2000-2004 2009 2011 2014

Hoola 1971-2011
  Hoola Bandoola Band
 1971 - 2011
Hoolas sommarturne' 2011  

 
Bilder: Hoola turné 2011
 
 
   
 
 
2/07
 
 
Peace & Love, BORLÄNGE
13/07 Kristianstads-
dagarna, KRISTIANSTAD
16/07 Hasslöfestivalen, KARLSKRONA SKÄRGÅRD
21/07 Tofta Gård,
ORUST
28/07 Utkantfestivalen, SKJERJEHAMN
09/08 Liseberg,
GÖTEBORG
19/08 Rockefeller,
OSLO
20/08 MALMÖ-
festivalen, Stortorget
8/09 Gröna Lund, STOCKHOLM
   


 
    Mikael, Håkan (stående), Peter, Arne och Per-Ove.
 
 
  Håkan Skytte, Mats Bengtsson,
Peter Clemmedson, Per-Ove Kellgren, Mats Persson och Mikael Wiehe.
Gröna Lund 8 september 2011
(Foto Tobias Sjöstedt)
  Hoola på Gröna Lund
     
Mikael Wiehe tar tjuren vid hornen direkt och konstaterar redan i inledningen att det har tagit fyrtio år för Hoola Bandoola Band att nå ända in på självaste Gröna Lunds stora scen. Från Gärdesfesten -71 via fylleslag på Konstfack och spelningar på Mariahissen. Han förklarar sig mycket nöjd med att de nu äntligen har kommit dit. Och att vi står här, så klart.
 
Nog visar detta ovanligt tydligt hur tiderna har förändrats. Att spela på ett kommersiellt nöjesfält fyllt av berg och dal-banor och tingeltangel hade knappast varit ens tänkbart för Den Progressiva Musikrörelsens största band på det röda 70-talet. Ändå vill jag minnas att åkattraktionerna brukade stängas av när det var konsert förr om åren, nu rullade de konstant.
 
Å andra sidan fyller Wiehe sina mellansnack med muntert dagspolitiska kopplingar till bandets gamla 70-talslåtar. Och redan inför tredje numret - den pedagogiskt undervisande "Keops pyramid" - säger han att "vad vi hoppas på är kapitalismens undergång." Den sortens fraser hör man sällan i dag.
 
Några ströspelningar oräknade är detta blott andra gången Hoola Bandoola Band återförenas. Vid förra turnén hade det gått tjugo år sen splittringen 1976. Nu har det gått femton till.
Det är med andra ord ganska lite aktiv tid gruppen har hunnit med under sina fyrtio år.
Och två medlemmar har dött sedan sist, sångaren Björn Afzelius och klaviaturspelaren Povel Randén. Så det är lätt att tro beskeden om att det här är gruppens sista turné, just detta var dessutom turnéns sista spelning.
 
Men musiken har levt vidare genom alla år, och den stora publiken är påfallande åldersblandad. Det finns historia i luften den här kvällen och sångfrasen "Det är vi som är legenderna för dom som kommer sen" får en helt annan klang än när en tjugosexårig Wiehe sjöng den 1972.
 
Den ingår i "Rocksamba" som avslutar ordinarie set med ett mjukt och subtilt sväng som fångar mer av det latinska än bandet förmådde då. Första extranumret "Dansmelodi" har också något snabbt och lätt över sig, med dragspel och flink countrygitarr.
 
Annars är tendensen hos dagens Hoola Bandoola Band den motsatta. Det mesta är lite tyngre, lite långsammare, lite stelare. Inte nödvändigtvis sämre, "Victor Jara" vinner absolut på behandlingen. Men den pigga rörlighet som präglade så mycket av Hoolas musik är borta, och inte ens "Vem kan man lita på?" har något stort driv framåt. De nya balladtilläggen drar åt likartade håll.
 
Däremot är scentrivseln stor, och faktiskt inte enbart för att Håkan Skytte studsar fram och tillbaks över scenen med olika små rytminstrument och ett ständigt utåtriktat leende, som en proggens föregångare till Bez i Happy Mondays. Musiken är stor och varm, stämsången fin (om än med annan klang när nu delvis andra människor sjunger) och många av låtarna bär med rätta klassikerstämpel. Har till exempel The Band någonsin försvenskats stiligare än i "Herkules"?
 
Att det är ett åldrat band står dock alldeles klart, även om de unga "Fritt fall"-funktionärerna dansar pardans till "Jakten på Dalai lama".

  Mats Persson, Hoola Bandoola Band
 Nils Hansson, Dagens Nyheter, 9 september 2011    
Mats Persson, Hoola Bandoola Band på Gröna Lund
8 september 2011 (Foto Tobias Sjöstedt)
 
 
     
Ett avsked utan drag med Hoola Bandoola    
     
 
Mest snackas det om finalkväll och The Arks avskedsspelning.
Förstås.
Men Ola Salo och hans glamgäng är inte ensamma om att ta farväl. Hoola Bandoola Band har gjort slut och kommit tillbaka ungefär lika många gånger som Ulf Lundell, men i sommar ska spiken drämmas i kistan rejält.

På Stortorget slår nestor Wiehe och kompani in fyra decennier i en nostalgidränkt åttiominutare som börjar synnerligen rappt men såsar ihop något mot slutet.
Det börjar med "Hemmet", förstaspåret från förstaplattan "Garanterat individuell", där Håkan Skytte hormonskuttar från scenkant till scenkant och låter tamburinen smattra mot handleden.
Frontfigur Wiehe brinner fortfarande för sitt samhälle, och i mellansnacket smashas det pamflett efter pamflett.

I "Vem kan man lita på?", som det är beskedligt gung i, riktas en pik mot Sven Otto Littorin. När 65-årige Wiehe vrålar "kapitalismen är på väg mot sin undergång" applåderas det friskt. Efter en kanoninledning och ett bra mittenparti, där bandet trollar fram en episk version av "Keops pyramid", blir det tjugo avslutningsminuter som går lite trögt framåt och känns en aning, ja, trötta.
Hade proggubbarna hållit sig under timmen hade avskedet bränt till ännu mer och blivit bättre än bra.


Joakim Gerhardsson, Kvällsposten, 21 aug 2011

 
 
  Peter Clemmedson, Håkan Skytte, Mikael Wiehe och Mats Persson
(Foto: Nicke Hanéll)
  Hoola Bandoola
blir bara bättre
     
Kvällssolen skiner när Hoola Bandoola band drar av sin första låt "Hemmet" som skrevs redan för exakt 40 år sedan, 1971. Den har fått ligga och mogna sedan dess, sade Wiehe. Precis som bandet. Jag tror att de har vuxit och mognat i takt med sin musik.
 
På 70-talet var det klockrent. Och i dag, 2011, klär låtarna de här herrarna lika bra som deras scenkläder gör. (Exakt vad herrar har på sommarfester: Ljusa kavajer, blå skjortor och jeans). Hoola Bandoola band blir nog bara bättre.Bandet gör vad det ska, publiken får vad de förväntar sig. Men det är i mellansnacket som jag håller andan. Det är här Mikael Wiehe aktualiserar sina gamla texter. Han slår vilt och precist omkring sig. Allt i från att hylla världens senaste revolutioner till att utlova kapitalismens snara död. Till och med Sven Otto Littorin får en känga då Mikael Wiehe undrar "Vem i hela världen kan man lita på?" och publiken vrålar i kapp i refrängen - skrattande nöjda att få vara en del av Wiehes obevekliga politiska kamp.
Wiehe dedicerar en av låtarna till vänner som inte längre finns med oss. Och det är inte bara Wiehe som saknar Björn Afzelius, det går ett sus genom publikhavet när han nämner hans namn. "Du är med mig vart jag går, genom månader och år." Wiehe har aldrig varit rädd för att vara sentimental. Och det blir aldrig fånigt, då texterna fylls av hans genuina uppriktighet.Låtarna ger mig en varm känsla i magen. Närmast det jag känner när jag ser en familjefilm med talande hundar och mysiga slut. Total hygge. Och när jag ser mig omkring, på den något äldre publiken, tycker jag att de ser ut att trivas de med. Många sjunger med. Andra klappar takten. För övrigt tror jag att det är vid den här tiden, strax före klockan åtta, som det är trevligast på Stortorget en lördag under Malmöfestivalen.Håkan Skytte! Varje scen, varje band, ja till och med varje fest borde ha en egen Håkan Skytte. En riktigt skön lirade som dansar och håller takten på allt han kan få tag på. Det både syns och hörs att Hoola Bandoola band är vänner och att de har roligt på scen. Mikael Wiehe tror innerligt på varje ord han sjunger. Varje "na na na" når fram. När han sjunger "du är min tro, mitt hopp, min frihet" tar jag det till mig som om att orden sjöngs för allra första gången, här och nu.


Martin Schönbeck, Norra Skåne, 20 augusti 2011

 
 
   
Hoola Bandoola på Malmöfestivalen, Stortorget den 20 augusti 2011
(Foto Tobias Sjöstedt)
  Hoola Bandoola
tillsammans igen
     
 
"Se inte tillbaka på det som försvann, det är redan förbi och förlegat", sjunger Mikael Wiehe i sista extranumret när Hoola Bandoola Band gör sina första Malmöspelning på tolv år.

Och jag som trott att det var 60-talisterna som var den ironiska generationen.

Bara tio minuter tidigare hade han sjungit om hur "det är vi som är legenderna för dom som kommer sen" — ett lån från Jerry Rubin, och ett trosvisst utlåtande som är rätt typiskt för det band som i början 1970-talet etablerade Mikael Wiehe som en orädd och begåvad sångförfattare.

Live under sommarens avskedsturné ger Hoola en i huvudsak gammal- och godmodig föreställning som liksom så mycket Wiehe ägnat sig åt på senare tid innebär ett slags bokslut. Konserten inleds med debutskivans "Hemmet", som idag framstår som en socialrealistisk och milt humoristisk motsvarighet till "When I'm 64". Gitarristen Peter Clemmedsson imponerar med granna countrylicks, och bandet omhuldar den rena enkelheten.

Riktigt bra sånggrupper — från The Band till Hoola, Queen och till och med Smokie — har ett omisskännligt eget vokalsound. Utan Povel Randén och framför allt Björn Afzelius blir det något annat; Mats Bengtsson och Mats Persson gör oklanderliga stand in-insatser, men de låter enbart som Wiehes tillbakadragna körsångare. Pastor Bengtsson är i gengäld den som på sin orgelpall skänker must åt den nyskrivna "Strö all min kärlek". Men finaste ögonblicket är nog den vemodiga "Jakten på Dalai Lama".

Starkast blir jublet ändå när Wiehe inför "Keops pyramid" kommenterar sommarens världshändelser med att "kapitalismen är på väg mot sin undergång" — han har alltså läst skriften på väggen — och klärvoajant tillägger att "horisonten blir allt ljusare". Vi får anta att det inte är den framrusande ekonomin i det auktoritärt statskapitalistiska Kina han blickar mot.


Håkan Engström, Sydsvenskan, 20 augusti 2011

 
   

Håkan Skytte

Håkan Skytte
(Foto: Einar Ingebrigtsen)
Sista Malmögiget för
HoolaBandoola
   
 
  
Malmölegendarerna i Hoola Bandoola Band spelar på hemmaplan för sista gången. I dag går de upp på Stortorgets scen på Malmöfestivalen. Det är nästsista spelningen på det tillfälligt återförenade bandets sommarturné.
Det är naturligtvis speciellt att spela på Malmöfestivalen. Vi är ett av de Malmöband som varit framgångsrika och spelat i hela landet, säger Mikael Wiehe.
Bandet släppte CD:n Hoola Bandoola Band 1971-2011 i början av sommaren och inledde sin nio spelningar långa sommarturné med Peace and Love i Borlänge i juli.
Konserten på Stortorget i Malmö blir den nästsista innan finalen på Gröna Lund i Stockholm.
- Vi har repat hela våren och det har gått väldigt bra. Turnén har varit helt över förväntan. På Liseberg kom det mellan åtta och tiotusen, och det var betalande publik, säger Mikael Wiehe.
    
Förväntar du dig att ni slår det på Malmöfestivalen?
    

- Ja det gör jag, om Gud vill och vädret tillåter. Utekonserter hänger ju mycket på vädret men som det ser ut nu ska det inte regna på lördag.
Spelningen på Stortorget blir förmodligen sista chansen att se Hoola Bandoola Band spela i födelsestaden. Bandet har återförenats tre gånger sedan det upplöstes 1976 men årets sommarturné blir med största sannolikhet den sista. Att Hoola Bandoola återuppstod just i år beror inte på tillfälligheter.
- Vi har delat ut Björn Afzelius-priset i många år och nu är pengarna slut. Sedan tänkte vi att det skulle vara så himla kul att få spela igen. Och det är 40 år sedan första plattan kom, säger Mikael Wiehe.

   
Viktig plats i dagens Sverige
    
Han anser att bandets låtar har en viktig plats i dagens Sverige och att exempelvis Keops Pyramid beskriver samhällsutvecklingen i stort.
- Det är motstånd inte bara i Nordafrika utan också i Grekland och London. Det finns många sätt att visa sitt missnöje och jag tycker att Keops Pyramid sammanfattar det ganska bra. Sedan kan man ju alltid spela Vem kan man lita på?.

Karl Grauers, Efter Arbetet, 20 augusti 2011  

 
 
     
Hoola Bandoola Band i Hasslö 16 juli 2011.
(Foto: Karin Granström)
 
Hoola Bandoola Band för sista gången
     
 
Efter fyra decennier sliter slavarna fortfarande vid Keops pyramid, och Halta Lotta frågar sig vem i hela världen man kan lita på. När Hoola Bandoola Band ger sig ut på en sista sommarturné är det politiska engagemanget lika brännande som när det begav sig på 1970-talet. Den 20 augusti spelar de på Malmöfestivalen.
 
– Det är fruktansvärt roligt att spela tillsammans igen. Vi har repeterat hela våren, så nu är apparaten inkörd och välsmord, säger Mikael Wiehe.
Hoola Bandoola Band splittrades för 35 år sedan, men genom åren har meritlistan utökats med några samlingsalbum och återföreningsturnéer.
– Vi frågade oss själva om det skulle vara kul att åka på turné igen och om det skulle finnas något intresse hos publik och arrangörer.
Svaret blev tveklöst ja, och resultatet blev nio konserter runt om i landet.
– Eftersom vi är ett gäng äldre herrar, som dessutom förlorat några på vägen, kändes det som att det var sista chansen. Nu går sista planet.
 
Texterna aktuella
 
Att Malmöfestivalen skulle bli ett av stoppen på turnén var en självklarhet:
– Det hade varit väldigt märkligt om ett av Malmös mest framgångsrika band inte skulle spela på festivalen när de återförenas efter 15 år.
Hoola Bandoola Bands texter från 1970-talet genomsyrades av en förhoppning om att den socialdemokratiska folkhemspolitiken skulle radikaliseras. Även om åren passerat revy så har bandets politiska patos varit intakt, och Mikael Wiehe menar att texterna fortfarande är giltiga:
– Vi är djupt eniga om hur man ska förbättra världen. Solidaritet och att makten ska komma underifrån har alltid varit viktigt för oss.
– Upproren i Nordafrika visar att texten till ”Keops pyramid” tyvärr är lika angelägen än i dag. Och ”Vem kan man lita på?” är ständigt aktuell, det är bara att tillägna den Sven-Otto Littorin.
 
Meriterad festivalgeneral
 
Mikael Wiehe ser fram emot spelningen med Hoola Bandoola Band på Malmöfestivalen, men hade gärna engagerat sig mer än så:
– Det hade varit en spännande utmaning att vara festivalgeneral. Det är malmöiternas egen fest med ett program som ska angå så många som möjligt.
– Dessutom är jag meriterad efter 30 år med Folkfesten i Malmö. Nappar inte ledningen på mitt erbjudande så väntar nog ett stilla liv som rosodlare för mig, säger Mikael Wiehe med ett skratt.
Hoola Bandoola Band spelar på Malmöfestivalens Stora scen vid Stortorget, lördagen den 20 augusti klockan 18.
 
Proggpionjärer

 
Hoola Bandoola Band bildades i Malmö 1970 med Mikael Wiehe, Björn Afzelius och Peter Clemmedson som bas.
Bandet upplöstes officiellt den 30 april 1976, efter att ha spelat in fyra album.
1996 återförenades bandet för en sommarturné, och 1999 gjorde man en minneskonsert efter Björn Afzelius bortgång.
Sommaren 2011 gör Hoola Bandoola Band ännu en återföreningsturné med nio spelningar.


Anja Degerholm, Lokaltidningen Malmö, 19 augusti 2011

 
   
Hoola Bandoola Band i Oslo  
   
I morgen er Hoola Bandoola i Oslo igjen. Med gamle politiske sanger som Mikael Wiehe synes er like relevante i dag.
 
– Det er en gammel tradisjon å anvende kulturen som et kampmiddel. Hoola Bandoola Band står støtt i den tradisjonen. Vi sang om jakten på en ny verden i ”Jakten på Daila Lama”, om herskerne som styrter i grusen i ”Keops pyramide”. Vi oppdaget at sangen om Keopspyramiden passer bra fortsatt, og at vi hadde flere andre sanger som vi uten bekymring kan fortsette å synge i dag, sier Mikael Wiehe.
 
Publikumsfavoritter
 
Hoola Bandoola ble dannet i 1970. Mikael Wiehe skrev alle sangene i gruppa fram til det siste albumet, der Björn Afzelius også meldte seg på med egne sanger. Gruppa kombinerte en sterk politisk overbevisning med stort publikumstekke. ABBAs forretningsfører Stickan Andersson forsøke å sikre seg gruppa før de fant sin naturlige plass i den sterke ”progressiva musikrörslen” i Sverige. Det er 15 år siden forrige norgesbesøk. 36 år siden det nest siste.
– Den egentlige grunnen er at vi hadde så lyst til å gjøre det en gang til. Og så faller det sammen med at det nå er 40 år siden vår første plate. Og at det kommer en ny dobbel CD med de gamle sangene. Da gjør vi en liten turne, tenkte vi.
At de gamle sangene fortsatt er aktuelle, sier det mest om tidene eller om sangene?
– Det sier noe om at jeg, som komponist, lykkes med å formulere noe som kan brukes 40 år senere. Det er jeg litt imponert av i ettertid. Jeg har helt bevisst formulert meg allmenngyldig. Jeg har skrevet veldig få dagsaktuelle politiske sanger. Jeg gjorde noen i 2010 før valget i Sverige, og selvfølgelig ”Stoppa matchen” for Hoola Bandoola (før en landskamp i tennis mellom Sverige og Chile I 1975, vår anm.) Men disse er veldig få. Jeg har sunget mer om synkende skip og døende kråker og linedansere som faller ned. Som beskriver en stemning. Jeg kan godt synge ”Titanic”, nå når Fukushima eksploderte. Eller sangen om ”Valet”, om den spirende fascismen, nå etter Utøya.
 
Fortsatt politisk
 
Mikael Wiehe har ikke sluttet å skrive politiske sanger. Hans seneste album inneholder ”Fascismens racka”, som er et angrep på det høyreradikale partiet Sverigedemokraterna.
– Jeg tror at den viktigste grunnen til at høyreekstremismen vokser seg sterk i Europa er at den økonomiske politikken som har støtt ut store grupper av samfunnet. Både innvandrere og den tidligere arbeiderklassen. Som søker en forklaring på hvorfor de ikke behøves lenger. Og som finner den klassiske forklaringen: At det er de andres feil. Sigøynere, jøder eller muslimer. I det klimaet er det før eller siden noen som føler at de må ta ansvaret for å gå fra ord til handling. Og det var dette som skjedde på Utøya.
”Det har blitt svårare at skratta”, synger dere i ”Herkules”. Den kan vel passe bra nå?
– Kanskje, det har jeg ikke tenkt på. men når du sier det, er dette en sang om å holde sammen i harde tider. Den kommer til å bli sunget i Oslo.
 
Uten Bjørn
 
Björn Afzelius døde i 1999. Dette er den første turneen gruppa gjør uten ham.
– Det er også naturligvis en måte å holde ham i live på. Vi spiller også ”Sång til friheten”, som han lagde senere. Og ”Den jeg kunde va”, som jeg har sunget til ham. Og noen av de sangene vi har sunget felles. Ikke like bra som han hadde vært med, men det går bra, synes Mikael Wiehe.
Hoola Bandoola Band har allerede gjort en konsert i Norge ei sommer, på Utkantfestivalen i Skjerjehamn, ytterst på Vestlandet. 
– Det blåste og var kalt. Vi sto på scene og frøs, men det var en av de mange muligheter folk i Norge hadde for å samles. Jeg er så glad for at de kunne samles rundt oss, når de ville vise sin overbevisning om hvor viktige demokratiet er. Jeg spilte selv i Nord-Norge etterpå. Det var fantastisk å se det norske folket mobilisere for solidaritet, og ytringsfrihet. Det var veldig bevegende. Jeg synes at det føles veldig bra å komme til Oslo med Hoola Bandoola Band nå.
 
Philemon Arthur?

 
”Philemon Arthur And The Dung” med Kaizers Orchestra er en av de mest spilte sangene i Norge det siste året. Var Philemon Arthur egentlig Mikael Wiehe?
Den første singelen fra Kaizers Orchestras bestselger ”Violeta Violeta 1” var inspirert av en gammel svensk gruppe som ingen vet hvem var. Som ga ut et album i 1971, med et svært eksentrisk og hjemmelaget lydbilde. De må neste høres for å bli trodd. Likevel vant de den svenske Grammis-prisen for plata, en så kontroversiell avgjørelse at prisen ble lagt ned i 15 år. En gammel teori er at Philemon Arthur And The Dung egentlig var Mikael Wiehe, og broren hans Thomas, som også har laget en lang rekke plater.
– Jeg sier det samme som jeg har gjort i 40 år. Ingen kommentar, sier Mikael Wiehe.
Men sånn psykologisk, du ville ikke sagt ingen kommentar om du ikke hadde noe med dette å gjøre?
– Jeg sier igjen: No comment!
Whatsoever?
– Jeg kan fortelle dette: At Hoola Bandoola var nominert til Grammis-prisen i Sverige i 1972, sammen med Philemon Arhur & The Dung. Og de vant. Og jeg var like glad som om Hoola Bandoola hadde vunnet.
Kaizers Orchestra sa dette om ”Philemon Arthur And The Dung” da singelen kom for nøyaktig et år siden: – Vi liker å romantisere det som er skakt og annerledes. Vi fikk høre dem da vi var unge, da vi to også var en duo som drev med kassettspiller og gitar og trommet på ei notatblokk. Det er ingen som vet hvem de var. Noen mener at den ene var Mikael Wiehe. Men sangen handler ikke om dem. Men om alt det vakre i livet. Alt vi ikke vil skal ta slutt.
  Geir Rakvaag, Dagsavisen, 17 augusti 2011  
 
 
 
  Hoola på Liseberg den 9 augusti 2011. (Foto: Mats Udde Jonsson)
  Final med hitkavalkad
     
40-årsfirande Hoola Bandoola Band avslutar på topp
 
Mikael Wiehe
har sagt att detta är den sista turnén med 40-årsfirande Hoola Bandoola. Det ständigt aktuella, men inte alltid så aktiva proggbandet.
   Med sista turné innebär krasst Liseberg gruppens definitiva final. Men det är knappast en spelning som är sorgkantad.
   Med emfas visar gruppen på vitalitet och på att själva kärnan i musiken var ett slags svenskt The Band.
Det låter bitvis utmärkt och texterna är många gånger skrämmande aktuella. Något som Mikael Wiehe inte tvekar att understryka, kanske lite väl ofta.
   Kanske skulle han, som är dess självklare talesman, ha satt just texterna i sin samtida kontext. Nu i en tid där svenska musiker mer än lovligt duckar för allvaret hade den markeringen behövs.
 
Nu blir det
istället en hitkavalkad där ett förtjust band med självförtroende spelar inför en lika förtjust publik.
   Gruppen bjuder på ”Vem kan man lita på?” redan som tredje nummer. In sprängs också känslosamma hyllningen till Björn Afzelius, ”Den jag kunde va”, som Mikael Wiehe skrev kort före sin väns död.
   Även Afzelius ”Sång till friheten” bjuds och nyskrivna ”Strö all min kärlek”.
 
Det blir en
timme och 20 minuter när publiken kramar det sista ur Hoola Bandoola. En stund på scen som visar på bandets slitstarka kvalitet – fortfarande efter 40 år.


Kai Martin, GT, 10 augusti 2011

 
 
  Peter Clemmedson och Mikael i Hoola Bandoola Band på
Peace & Love i Borlänge den 2 juli 2011. (Foto: Ia Midensol)
  Klassisk gitarrock
när den är som bäst
     
Kristianstadsdagarna.
Inramningen är värdig en stor festival. Röken från hazern dansar i den gröna LED-belysningen som kontrast mot en svart backdrop. Råddare springer med gitarrer stämda i olika tonarter och högtalarna är gigantiska.

Mikael Wiehes introduktion av tredje låten tillkännager den politiska agendan. Det är ju faktiskt nationalproggbandet Hoola Bandoola som spelar. "Vem kan man lita på" tillägnas Sven-Otto Littorin. Och så fortsätter det, som det gjorde i början på 70-talet. Den grånade publiken lyssnar, hälsar med en uppsträckt knuten näve och sjunger med i alla de gamla låtarna.

En ny låt av Mikael Wiehe, "Strö all min kärlek", med fin text och ett eminent solo som doftar hammondorgel av Mats Bengtsson på klaviatur sticker ut. Håkan Skytte i stor linnekavaj ser ut som om han säljer Aluma där han dansar runt med congas och tamburin och är den som har roligast på scen.

Efter fler än ett extranummer råddas scenen om och ny publik strömmar till.
[...]

Josefine Bellan, Kristianstadbladet, 14 juli 2011
 
 
 
Nostalgikväll med Malmöbanden
 
Två nostalgikickar utlovades och som alltid när gamla actionhjältar ska damma av vapenarsenalen fruktar man det värsta. Och visst kan man känna att Hoola bandoola band som inleder kvällen har framtiden bakom sig. Det är långt ifrån alla texter som fungerar 2011, och för ett band vars signum är ett idébaserat och politiskt slagkraftigt ordmaterial är detta ett uppenbart problem. Men Mikael Wiehe drar det tunga lasset med pondus och stabilitet, och i bakgrunden briljerar klaviaturkillen Mats Bengtsson med snygga slingor och några hammondsolon som heter duga och långt mer än så.
 
Fingerfärdigheten hos Bengtsson drunknar dock allt som oftast när gitarristen Peter Clemmedsson ger sig ut på sina räder. Ibland går det sådär, ibland går det riktigt illa.
 
Men den som verkligen fått en fri roll på mittfältet är Håkan Skytte. Likt karaktären Arne från Kurt Olssons television skuttar han runt med tamburin och ”klappar takt”. Det är tur att kompet i övrigt håller ställningarna. Men när de yvigaste gesterna och de mest grovhuggna politiska brösttonerna dämpas en aning och sandpapperna tas fram blir det bättre.
 
”Den jag kunde va” är konsertens starkaste stund. Så vacker, så sorglig. Här berör man på djupet och röjer alla tvivel. Även den inledande ”Hemmet” tillhör utropstecknen.

Precis lika obehagligt aktuell 40 år senare. ”Keops pyramid” och sommartralliga ”Rocksamba” står sig också utmärkt.
   
  Arne Franck, Hoola Bandoola Band
Arne Franck, Hoola Bandoola Band på Malmöfestivalen, Stortorget den 20 augusti 2011 (Foto: Tobias Sjöstedt)
  ”Det är vi som är legenderna för dem som kommer sen”, sjunger Wiehe med sin säregna kombination av mjuka diftonger och sylvass artikulation. Och kanske är det just på det viset.[...]

Henrik Bergkvist, Skånska Dagbladet, 14 juli 2011
 
 
 
Hoola Bandoola aktuella ännu
 
Nu har de sparkart i gång sin tio konserter långa sommarturné med första låten från första skivan, som släpptes för 40 år sedan.
- När det gäller texterna är de skrämmande aktuella, säger Mikael Wiehe om Hoola Bandoola band.
 
Hoola Bandoola Band anno 2011 är sig likt och trots att bandet upplöstes 1976 föll de gamla bandmedlemmarna direkt in i gamla invanda roller i replokalen, konstaterar Mikael Wiehe.
- Vi har ju haft mycket att göra med varandra sedan vi spelade ihop senast. När Björn (Afzelius) dog gjorde vi två spelningar, vi har spelat i samband med Ship to Bosnia och delat ut pris till minne av Björn varje år, så vi har ju setts.

De förändringar som trots allt har skett genom åren ser han främst som positiva.
- Vi har ju blivit, åtminstone de flesta av oss, något tyngre sedan 1971. Jag vågar inte gissa hur många kilo mer bandet väger, men det märks för vi kan lägga även en tyngd i musiken vi inte kunde då när det begav sig och det mår låtarna bra av.

Tanken på att göra en turné fick Hoola förra året, efter att de vid ett par tillfällen samlades och spelade ett par låtar.
- Det kändes som att visst vore det kul att göra tio konserter. En sista dans med Hoola.

Att det skulle bli ytterligare en fortsättning håller Mikael Wiehe för osannolikt.
- Med tanke på att det dröjde 20 år innan vi gjorde en återkomst, från det att vi lade av 1976 till 1996 och att det tog 15 år till denna turné borde nästa alltså ske om 10 år och då är jag inte säker på att vi allihop kan stå på en scen och spela, så jag tror nog att detta blir sista lilla svängen.

Hur står sig då Hoola Bandoola Band så här 40 år efter genombrottet?
- När det gäller musiken är det 70-talsmusik och den kan man ju inte förändra. Däremot har konjunkturen för 70-talsmusik förändrats genom åren. Från att ha varit superute på till exempel 80-talet ligger det nu ett försoningens skimmer över den, säger Mikael Wiehe.

Texterna tycker han däremot fortfarande är nästan för aktuella.
- Flera av låtarna känns som "hoppsan, sa, det handlar ju om nu för fanken".

Mikael Wiehe konstaterar att Hoola återförenats främst för att bandmedlemmarna tycker det är roligt att spela ihop igen, men han vill inte sticka under stol med att de fortfarande är antikapitalister.
- Och sällan har det varit så nära att det kapitalistiska systemet rasar som det är nu. Världen blir allt absurdare. Samtidigt som alla någonstans i bakhuvudet är medvetna om att vår livsföring skadar oss själva och omgivningen är enda lösningen det kapitalistiska systemet har att vi ska köpa fler julklappar än förra året. Så vi har fortfarande någonting vi vill säga.


Pernilla Ekdahl, Skånska Dagbladet, 4 juli 2011
 
 
     
Proggare som vägrar stelna

 
     
BORLÄNGE. Den svenska 70-talsproggens största band brukar säga att de återförenas när de känner att de behövs och i år firar de dessutom 40-årsjubileum.
Mikael Wiehe har onekligen en poäng när han säger att texterna till ”Keops pyramid” eller ”Vem kan man lita på” känns mer relevanta än på länge. Åldersblandningen i publiken stryker under det.
Dessutom håller låtarna fortfarande fint, och spelas av ett band som vägrat stelna till.
Så se gärna Hoola Bandoola i sommar. Enligt dem själva är det sista chansen.

Hoola Bandoola Band
Eldorado, Peace and Love.
Bäst: ”Den jag kunde va”.
Sämst: Ett lite väl väntat set, kanske.
Håkan Steen, Aftonbladet, 3 juli 2011

 
Bilder: Hoola turné 2011
 
1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977-1995 1996 1999 2000-2004 2009 2011 2014


 
Historik