|
|
Hoola
Bandoola Band - 1973 |
|
|
|
|
|
|
|
Hoolas gager 1973: |
|
Fredag och lördag: 2.200:-
Söndag och onsdag: 1:760:-
Måndag, tisdag, torsdag: 1.430:-
Reseersättning: 10:-/mil |
|
|
|
|
|
|
Hoola
Bandoola Band - På väg Håkan
Sandblad, Musikens Makt, december 1973 |
I nr 1 av Musikens Makt fanns en lång intervju med Mikael Wiehe i Hoola Bandoola Band. Den här artikeln kan ses som en fortsättning, med anledning av Hoolas tredje och nya LP, På väg (MNW 40P). Också den här gången hade vi kunnat snacka om ”utåtriktade” och ”inåtriktade” texter, om varför han föredrar att inte använda ord som ”imperialism” och ”kommunism” i sina låtar (trots att han betecknar sig som kommunist). Men det gjorde vi alltså i nr 1. Och hänvisar därför dit... Läs mer... |
Konstens
uppgift Mikael
Wiehe, Clarté nr 6-7 1973 |
Vi lever i en materiell omgivning. Denna omgivning förändras ständigt genom nya naturvetenskapliga upptäckter och deras omsättande i praktiken. Den materiella omgivningen bestämmer ramarna för de förhärskande idéerna, de psykologiska variationerna, och de dominerande uttrycken för känslolivet. Den materiella omgivningen bestämmer också förhållandet och sambandet mellan olika idéer, psykologiska tillstånd och känslor... Läs mer... |
Bröderna som är det bästa som hänt svensk pop! Johannes Larsson, Aftonbladet, 18 juni 1973 |
Den ene är lite rundmagad, har stålbågade glasögon, en välansad mustasch och kortklippt hår. Han ser lika korrekt ut som en medelålders läroverksadjunkt.
Den andre har lockigt, halvlångt hår, verkar drömmande som en världsfrånvänd poet.
De båda är bröderna Wiehe, Mikael 27 och Thomas 25 – det bästa som hänt svensk popmusik under de senaste åren, säger experterna... Läs mer... |
Samtal
med Mikael Wiehe Håkan
Sandblad, Musikens Makt nr 1, 1973 |
-
Många tyckte att första plattan var för negativ och jag kände väl trycket att komma med något mer optimistiskt på den andra... Att det är kasst nu, behöver ju inte betyda att det ska vara så alltid. Textraderna inimellan är väl inte så himla optimistiska, men trots allt är jag ändå optimist... Läs mer... |
Brev till Hoola Bandoola Band 1973 |
Stockholm 25.10.73 |
Hej Hoola Bandoola!
Första gången jag hörde er tyckte jag ni var bra. Jag fäste mej speciellt vid den biten som handlar om salongsrevolutionären som säger att allt fixar sig efter revolutionen. Sen gick jag och hörde er i levande form så att säga. Och tyckte ändå bättre om er. Jag blev lycklig i hela kroppen över att här äntligen hade dykt upp ett gäng som förstod precis vad det handlade om. Ett sensibelt gäng, som hade flera dimensioner på tillvaron och inte bara hatade kapitalet rätt upp i luften, som de flesta andra som jag hade hört vid det laget.
Jag började tro på tillvaron igen. Den nya kulturen och allt det där ni vet.
Sen gick jag och hörde på er igen... läs mer... |
Brev till Mikael 1973 |
Borås. 17.3 73 |
Bästa Mikael!
Här några synpunkter på er "Blå skiva" + lite annat från din (er) trogna beundrare i Borås!!
1- Det är bra att ni i texterna inte använder ord som revolution o kapitalism osv – vad ni avser kommer ändå fram och genom att inte använda de där orden når ni lättare respons hos den publik som annars skulle slagit ifrån sig med händer och fötter, tror jag. – Jag kan t.ex. använda era dikter (som till 100 % går hem tack vare musiken) och eleverna drar de rätta (!!!) slutsatserna, utan att de där ovan nämnda, "laddade" orden behöver användas. (Jag undervisar å gymn.skolans vårdlinje och där diskuterar vi ofta situationen för samhällets olycksbarn liksom kontaktlösheten i vårt samhälle)... läs mer... |
|
"Kamrater i Hoola
Bandoola Band...", brev - 1973 |
Nacka den 24. 1. 73 |
Kamrater i Hoola Bandoola Band,
ni kanske har läst artikeln i Clarté, förra årets sista nummer, där vi blev intervjuade av redaktionen om våra åsikter om bl.a. er senaste platta [Vem kan man lita på?]. De andra plattorna var Blå Tågets senaste, Arbetets söner och döttrars senaste, DFFG:s och SKP:s (KFML:s) senaste skivor.
Vi blev minst sagt förbannade när vi upptäckte vilken behandling intervjun undergått. läs mer... |
|
|
|